Tuesday, June 05, 2012

BERSABARLAH DUHAI HATI

 Greeting Text
Kenapa Semua ini Terjadi Padaku ?

” Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu , dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu , Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui ” ( Surah Al-Baqarah : Ayat 216 )


Kenapa Terlalu Berat Ujian Ini ?


” Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya. ” ( Surah Al – Baqarah : Ayat 286)


Terasa Kehidupan Ini Sudah Tiada Maknanya Lagi Bagiku . Mengapa ?


” Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu orang-orang yang beriman ” ( Surah Ali Imraan : Ayat 139 )


  “….. dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir . ” ( Surah Yusuf : Ayat 87 )




Bagaimana Harus Ku Hadapi Semua ini ?

” Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang ; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk ” ( Surah Al-Baqarah : Ayat 45 )


Apa Yang Akan KuDapat Daripada Semua Ini ?


” Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu`min,diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.. ” ( Surah At-Taubah : Ayat 111 )


Kepada Siapa Harus Ku Berharap ?


” Cukuplah ! Allah bagimu , dan tidak ada tuhan selain dari-Nya . Hanya kepadaNya aku bertawakkal . ” ( Surah At-Taubah : Ayat 111 )


Berimankah Aku ?

” Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan : ” Kami telah beriman , ” Sedangkan mereka tidak diuji ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka , maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ? ” ( Surah Al-Ankabut : Ayat 2 – 3 )

Renungi dan redhalah terhadap ketentuan Allah SWT . Pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujian-Nya . Bersabarlah duhai hati . Moga kita menjadi hamba yang redha dan diredhai -Nya