Monday, October 01, 2012

Memaafkan dan Dimaafkan


Greeting Text
 Kadang-kadang kesilapan yang orang buat kat kite terlalu sakit untuk kite lupe apatah lagi maaf.. Korang mungkin pernah terasa peritnya apabila orang yang terdekat menikam kita dari belakang. Menipu, mempermainkan, memburuk-burukkan, atau mengaibaikan kita seadanya. Sakit yang dirasa mesti tak boleh nak explain kan....Memang bagi aku harga kemaafan itu mahal.. harga yang infiniti tak boleh dinilai dengan apa harta, kereta  mewah dan sbagainya...sebab kadang-kadang orang yg  rase ramai yang setuju terutamanya perempuan susah nak lupa apa silap yang orang lakukan pada die even die dah maafkan orang tu..setuju tak kaum perempuan semua?.tapi rase lelaki pun ade mcm tu gak kan...

  
Tapi untuk bahagia aku rase banyk motivator dah banyak cakap kan ..untuk bahagia kite kene memaafkan semua orang yang menyakiti kite pada hari itu dan hari-hari sebelumnya So, start hari ini aku ingatkan diri aku dengan diri korang jugak supaya belajar memaafkan orang supaya orang senang meminta maaf pada kite...meh, aku kongsikan tips macam ne kite boleh memaafkan dan dimaafkan...renung-renungkan dan selamat beramal.


  
1. Memaafkan kesalahan seseorang adalah tanda orang yang bertakwa...

2.Wajib memberi maaf jika telah diminta dan lebih baik lagi memaafkan meskipun tidak diminta.


 3.Sifat ‘tak kenal maaf’ atau ‘tiada maaf bagimu’ adalah sifat syaitan. Ia akan membawa keretakan dan kerosakan dalam pergaulan bermasyarakat.



 4.Masyarakat aman damai akan terwujud jika anggota masyarakat itu memiliki sikap pemaaf dan mengerti bahawa manusia tidak terlepas daripada salah dan silap.


 Imam Al-Ghazali memberi tiga panduan bagi memadamkan api kemarahan dan melahirkan sifat pemaaf.


 Apabila marah hendaklah mengucap “A’uzubillahiminassyaitanirrajim” (aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang direjam).

 
 Apabila marah itu muncul ketika berdiri, maka hendaklah segera duduk, jika duduk hendaklah segera berbaring.

 Orang yang sedang marah, sunat baginya mengambil wuduk dengan air yang dingin. Hal ini kerana kemarahan itu berpunca daripada api, manakala api itu tidak boleh dipadamkan melainkan dengan air.


: Try to forgive and forget...ingat tu..walaupun kite sekadar manusia biasa..tak perlu berdendam dengan orang ...sebab kite sendiri pun tak tau pengakhiran hidup kite mcm mane kan..

0 comments :